keskiviikko 29. huhtikuuta 2015

No niin..nyt on sitten ensimmäinen nelikko eskareista kokeillut Smartfeetiä. Mistähän aloittaisi...minun näkökulmasta homma oli alussa melko kaoottista ja mietinkin, että tuliko otettua liian suuri ryhmä. Mutta loppua kohti fokus löytyi paremmin. 

Alussa oli hankaluutta; olin kirjautunut aiemminkin pelaajatunnuksilla smartfeetiin, joten ilmeisesti siitä johtuen ei pelin juoni tullut lainkaan näkyviin, vaikka sen siis pitäisi pelaajille heti ekana näkyä. Eli mistä on kyse. Minulla oli tarinana, että hömelöt tiedemiehet ovat unohtaneet aarrearkun salasanan ja saavat sen kirjain kerrallaan takaisin kun suorittavat tehtäviä. Kirjain olisi ollut järkevin antaa aina rastin suorituksen jälkeen suoraan pelinohjaajalta (PC:n ääressä istuva ope, joka on verkon välityksellä koko ajan taustapiruna ja tarkistaa vastaukset), mutta koska sellaista ei ollut, niin minulla oli kirjaimet taskussani ja annoin niitä sieltä. Vastaukset pisteytin myöhemmin pelinohjaajan roolissa, mutta silloin peli oli jo päättynyt.

Osasin tarinan lapsille kertoa ilman tablettiakin, joten peli pääsi alkamaan ja päästiin tutkimaan karttaa. Karttana oli eskaritilojen pohjapiirros, jonka aika nopeasti lapset alkoivat hahmottaa. Sitten vain rasteille!
Ihan heti lapset eivät ymmärtäneet, että materiaaleja, joita olin rasteille varannut ei ole tarkoitus levittää...parikin kertaa jouduin sanomaan, että meidän pitää kartasta klikata tehtävän kohtaa jotta saamme tarkemmat ohjeet mitä pitää tehdä. Jostain syystä koko pelin ajan rastien kosketus toimi todella nihkeästi! Lapset eivät saaneet juuri lainkaan rasteja aukeamaan ja minäkin sain painaa useamman kerran. Myös wi-fi katkesi aina välillä; muistelin, että pelin pitäisi toimia ilman wi-fiäkin..reaaliaikainen ohjaajan kommentointi ei vain silloin ole mahdollista, eikä siis tehtävien pisteytys. Mutta wi-fin katvealueella tehtävä ei auennut ollenkaan. mene ja tiedä, oliko vika siinä vai missä.

Hieman meinasi lapsilla myös keskittyminen herpaantua, kun monta kertaa piti tehtävään vastatessa painaa ok ja jatka jne. Pian lapset alkoivat ymmärtää, että sininen nappula oli aina se millä pääsi eteenpäin, mutta usein se viimeinen painallus jäi minulle. 

Peli saatiin pelattua läpi n.40 minuutissa ja lapset jaksoivat sen hyvin, sillä rasteilla oli toimintaa. Pelkkiä monivalintatehtäviä tuskin olisivat jaksaneet.Niitä oli seassa kaksi.

Tässä tehtävät:

1. Hämähäkki, hiiri, kissa, hevonen ja norsu ovat lähdössä reissuun, mutta eivät osaa päättää kuka kantaisi minkäkin tavaran.
-arvioi ja järjestä tavarat kevyimmästä painavimpaan.Jaa tavarat eläimille sen mukaan, mitä kukakin jaksaa kantaa.Ottakaa kuva vastauksestanne.

2.Killi Kissa on satuttanut jalkansa johonkin terävään metalliin niityllä. Auta Killiä keräämään metalliset esineet niityltä pois. Mitä korissa olevaa apuvälinettä voit käyttää? Ottakaa ryhmäselfie, jossa näkyy myös käyttämänne apuväline.(magneetti)
3.Koira haluaa lähettää ystävälleen Reino Ravulle viestin meren pohjaan! Miten koira saa viestin perille? hän on laittanut viestin muovilaatikkoon, mutta se ei vain mene pinnan alle. Mitkä esillä olevista esineistä kelluvat ja mitkä eivät? Miten saatte viestin perille?Apuvälineitä korissa.(kiviä, narua, muovipussi...)
 Lajitelkaa esineet kelluviin ja uppoaviin. Kuvatkaa ratkaisunne
4. Peikkomummo tilasi violetteja, oransseja ja vihreitä matonkuteita, mutta posti toimitti punaiset, siniset ja keltaiset matonkuteet.
Auttakaa mummoa sekoittamaan väreistä mummon haluamat värit ja auttakaa mummoa saamaan myös matto valmiiksi. Kuvatkaa valmis matto ja itsenne sen ympärillä.
5.Siilin pitäisi tehdä tyttärensä syntymäpäiville tämän nimen kirjaimien muotoiset leipomukset.Auttakaa Siiliä!
Siilin tyttären nimi on Kerttu
Kuvatkaa lopputulos.
6.Mikä seuraavista on väliväri?Välivärin saa sekoittamalla kahta muuta väriä. (Näitä asioita oli käyty muutama viikko sitten.)Kolme vaihtoehtoa.
7.Mikä seuraavista on pääväri?Päävärit ovat värejä, joita ei saa sekoittamalla muista.(Kome vaihtoehtoa)
8. Aarrearkku. Leskenlehden kuva. Mikä kukka ja mihin vuodenaikaan kukkii? Muodosta vuodenajan nimi rasteilta saamillasi kirjaimilla. Yksi kirjain on huijausta!
Peli loppui pikku herkkuihin, jotka arkusta löytyivät, kun salasana oli oikein. Lisäksi parhaat pisteet saanut ryhmä palkitaan vielä eskarin viimeisenä päivänä jotenkin..en vielä tiedä miten.

Jäin miettimään, että ihan tällaisenaan en kokenut, että tablettilaitteella olisi ollut ratkaiseva (motivoiva?) merkitys pelissä.Paperinen aarrekartta olisi ajanut saman asian ja ehkä qr-koodit suunnistuksessa toimivat tämän ikäisten kanssa paremmin ja selkeämmin. Koodien tekemisessä on kyllä enemmän vaivaa kaikkinensa, kuin yhden smartfeetpelin tekemisessä. Aivan huomattavasti.
Suurimmaksi osaksi minä jouduin laitetta käyttämään, koska toiminta oli epävarmaa ja se ei lasten kosketuksiin reagoinut. Lisäksi tekstit olivat pienellä ja jotenkin aikuismaisella tavalla jäsenneltynä näin "pienille" lapsille (vaikka tässäkin porukassa lukijoita oli). Enemmän symboleita ja vähemmän kaikkea ruudulle..yksi selkeä asia kerrallaan näytöllä riittää. En epäile, etteikö isompien kanssa tämä peli olisi hitti! Mutta eskareiden kanssa...hmm...no, täytyy vielä kokeilla loput kaksi tai kolme ryhmää (jos pienennän ryhmäkokoa) ja katsoa miltä sitten tuntuu. 
Lasten palaute oli, että tykkäsivät ja pelaisivat uudelleenkin. Olisin kuitenkin itse halunnut, että tabletti on enemmän lasten, kuin minun kädessäni. Täytyy selvitellä nuo toimimattomuusasiat vielä...kyllä se meillä koulutuksessa toimi ihan moitteettomasti. Tästä vaan seuraavaan kertaan pikku muutoksin höystettynä..saas nähdä meneekö sujuvammin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti