keskiviikko 30. syyskuuta 2015

A niinkuin aivot

Päätin laajentaa oman pienryhmäni kirjan kaikkien kolmen pienryhmän yhteiseksi, ja samalla unohtaa tältä erää lasten omat kirjat. Tiukkaa teki, mutta huomasin, että kaiken muun toiminnan ohessa omien kirjojen teko ainakin siinä mittakaavassa mitä olin ajatellut kävi liian raskaaksi. Varsinkin kun laitteistoa on käytössä usein vain yksi tabletti/ 9 eskaria.

Aika näyttää jäävätkö omat kirjat jotenkin elämään..ehkä se voisi olla lasten vapaassa käytössä. Eli lapsi voisi halutessaan tehdä sinne sivuja ja ottaa kuvia, mutta sellaista "velvoittavaa" kirjan tekoa en nyt aio toteuttaa muuta kuin ryhmän yhteisenä projektina läpi vuoden.

Esittelin Book creatorin nyt siis muillekin kuin oman pienryhmäni eskareille. Olemme päivittäin eskaripiirillä ennen ruokailua ja siinä on oiva tilaisuus tehdä kirjaa vaikka kerran viikossa.

Eilen kirjamme sai uuden sivun, jonne mietimme A-sanoja. Lisäksi halusin kuvata nyt kirjan "uudet jäsenet", jotta hekin saavat heti alusta kuvansa kirjan sivuille. Tällainen on a-sivumme tällä hetkellä:



Varmasti lisäämme sinne vielä tekstiä ja piirroksia. 

Tällä viikolla aloitimme myös suomalaisiin puihin tutustumisen. Ensimmäisenä tutkimme koivua. Juttelimme syksyn merkeistä lehtipuissa ja askartelimme syksyiset koivut sanomalehdistä repimällä, sekä painamalla puihin lehdet vessapaperirullan hylsystä leikatuilla palasilla. Tällaisia niistä tuli:



Ensi viikolla jatkamme samaa aihetta kuuntelemalla ja maalaamalla Sibeliuksen Koivu-sävellyksen. Myös putoavien lehtien tanssia on suunnitteilla.


Matematiikan sisältöjä kävimme tällä viikolla läpi mm candy counting -sovelluksen, sekä learning patterns -sovelluksen avulla. Ensi viikolla jatkamme myös näitä aiheita ja aiomme mennä metsään kuvaamaan koivuja sekä tekemään luonnonmateriaaleista taidetta..ehkä A-kirjaimia? Ehkä kuvaamme myös vastakohtia? 

Painotan vielä, että tässä blogissa kerron enimmäkseen TVT:n käytöstä eskarissamme; tässä ei ole siis kattavasti esitelty muita tapoja, joita myös käytämme toiminnallisessa oppimisessa. TVT on vain yksi osa. Koen, että välillä on tarpeen muistuttaa, että emme ole unohtaneet vanhoja hyviä systeemejäkään:)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti